
Klinisch redeneren is een van de belangrijkste vaardigheden in de opleiding verpleegkunde. Om zorgsituaties goed te doorzien en beredeneerd te kunnen handelen is veel oefening nodig. Boom hoger onderwijs biedt methodes aan die de student helpen deze vaardigheid eigen te maken, namelijk ProActive Nursing en Klinische blik

ProActive Nursing
ProActive Nursing is de methode binnen de Nederlandse verpleeg kunde. In ziekenhuizen, de thuiszorg en de GGZ werken professionals en studenten volgens deze methode voor klinisch redeneren. Het is multidisciplinair toepasbaar in alle specialismen en niveaus van de verpleegkunde waarin ‘klinisch redeneren’ een van de belangrijkste speerpunten is.

Klinische blik
Verpleegkundestudenten dienen een brede theoretische basis over uiteenlopende onderwerpen te verwerven. Klinische blik is de reeks om deze stof onder de knie te krijgen, een database met oefentoetsen met diverse typen verwerkingsvragen. Coen van Heycop ten Ham schreef de vragen en feedback voor deze online oefentoetsomgevingen.
Over de auteurs
Marc Bakker wordt beschouwd als autoriteit op het gebied van het klinisch redeneren voor verpleegkundigen. Sinds 1980 is hij werkzaam als verpleegkundige. Zijn werkervaring strekt zich uit van intensive care tot spoedeisende hulp, van cardiac care tot anesthesie en van psychogeriatrie tot psychiatrie. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring in het onderwijs en is momenteel werkzaam als Expert Lecturer in het Expertisecentrum ProActive Nursing van het VUmc.
Nadat Coen van Heycop ten Ham zijn artsexamen had behaald heeft hij van zijn hobby lesgeven zijn beroep gemaakt. Inmiddels is hij al meer dan 30 jaar docent pathologie.
Sinds 2005 is Coen van Heycop ten Ham werkzaam als docent ziekteleer en expert klinisch redeneren bij de VUmc Amstel Academie. Naast lesgeven verzorgt Coen ook teksten, trainingen en toneelstukken over patiëntensituaties bij Leeuwencop Act2Care, waarvan hij mede-eigenaar is.